Autorka tekstu:
MAGDALENA ŻOŁĘDŹ
UNIWERSALIA.
Abstrahowanie
nie jest kłamstwem.
Rozprawa
o cytrynie i innych bytach
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/af5b374b128271d11787fbd28e376ebddd6b1dba1ce42d082be8d55419bea302/Uniwersalia_0001_Layer-Comp-2.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/d214c5525859c9f61916b4be42378f6ccfa07188885fa324a1278ba0b2596f9d/Uniwersalia_0002_Layer-Comp-3.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/c014e46b6eb82b2b4721adc0751f91986700066824b3fb76b2c2b00c9679c894/Uniwersalia_0000_Layer-Comp-1.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/f5729af1800c39e920697580d927bf04e72602f0455bb6227c3ee7b50705a188/Uniwersalia_0003_Layer-Comp-4.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/f635f5e556a7d9e7568bbd9a7327ec5f31b66846ab1beb2782bb2167e9f13d73/Uniwersalia_0004_Layer-Comp-5.jpg)
Uniwersalia to projekt, w którym Magdalena Żołędź opisuje ikonosferę Google Images, tworząc własną kolekcję fotografii packshotowych, które według autorki performują najsilniej. Abstrahowanie nie jest kłamstwem. Traktat o cytrynie i innych bytach to pierwszy rozdział Uniwersaliów, w którym Żołędź odwołuje się do hierarchii obrazów cyfrowych ustalanej na podstawie ich rozdzielczości, a także zastanawia się, w jaki sposób obrazy cyfrowe performują podczas interakcji z człowiekiem. Żołędź eksperymentuje również z ideą Google Images jako strategią kuratorską tworzoną przez program komputerowy. Projekt został opublikowany w Visual Reality. Fotografia Postinternetowa
media, nośniki, znaczenia, red. Krystian Berlak, Dagmara Bugaj, Markek Domański, Anita Osuch, Łódź 2017.
“Każde Uniwersalium charakteryzuje się jednością, stałością i hierarchicznością. Dla przykładu – Uniwersalium cytryny jest na tyle pojemne, że mieści w sobie wszystkie materialne cytryny, ich obraz (mentalne i „rzeczywiste”), a także określające je słowa. uniwersalia są stałe - raz zobaczone Uniwersalium na zawsze pozostaje w pamięci. Jest dokładnie tym, co widzimy oczyma wyobraźni, myśląc słowo „cytryna”. Uniwersalia mają różną hierarchię, o której w dzisiejszych czasach decyduje rozdzielczość. Pierwowzorami Uniwersaliów są kategorie matematyczne”.
Czytaj dalej na magdalenazoledz.com
“Każde Uniwersalium charakteryzuje się jednością, stałością i hierarchicznością. Dla przykładu – Uniwersalium cytryny jest na tyle pojemne, że mieści w sobie wszystkie materialne cytryny, ich obraz (mentalne i „rzeczywiste”), a także określające je słowa. uniwersalia są stałe - raz zobaczone Uniwersalium na zawsze pozostaje w pamięci. Jest dokładnie tym, co widzimy oczyma wyobraźni, myśląc słowo „cytryna”. Uniwersalia mają różną hierarchię, o której w dzisiejszych czasach decyduje rozdzielczość. Pierwowzorami Uniwersaliów są kategorie matematyczne”.
Czytaj dalej na magdalenazoledz.com
Magdalena Żołędź
(ur. 1989) – mieszka i pracuje w Londynie. Postfotografka i doktorantka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Sztuki Mediów. Praktyka artystyczna i teoretyczna Żołędź koncentruje sie na zjawisku postfotografii. Tworzy teksty, książki, (post)fotografie, obiekty, wideo, a także pracuje z dźwiękiem. W swoich badaniach zajmuje się ewolucją obrazów cyfrowych, często odwołując się do posthumanizmu. Używa pisania science-fiction jako metody odkrywania nowych zjawisk we współczesnej ikonosferze. W latach 2018-2019 odbyła roczną wymianę w ramach studiów doktoranckich na Slade School of Fine Art w Londynie, w rezultacie której założyła ONE Project (www.one-project.co.uk). Należy do Stowarzyszenia Artystycznego 280A (www.280a.org).