Autor tekstu:
DAGMARA BUGAJ

Visual Reality. 
Fotografia Postinternetowa
media, nośniki, znaczenia



Visual Reality to publikacja, w której próbujemy zmierzyć się z fenomenem fotografii post-internetowej zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak i praktycznej. Czym jest fotografia postinternetowa i czy można używać terminu fotografia w odniesieniu do niektórych jej form, przejawów, manifestacji? Artyści podejmują refleksję nad fotografią, używając fotografii. Są to próby ryzykowne, ale niezbędne. I choć nie udzielają ostatecznych odpowiedzi, przybliżają nas do celu.

Żyjemy w rzeczywistości hybrydowej, kształtującej specyficzną kondycję człowieka XXI wieku, który funkcjonuje równolegle w rzeczywistości realnej i wirtualnej. Internet przestał być domeną informatyków, programistów i hakerów, a zaczął być nieodłączną częścią codziennego życia nas wszystkich. Stał się najpotężniejszym narzędziem służącym do magazynowania i przetwarzania informacji. Zawładnął naszym życiem, zmieniając również wszystkie obszary kultury wizualnej. Granice między tym co realne, a tym co wirtualne, tym co prawdziwe, a tym co fikcyjne, uległy zatarciu. Hybrydyczność jest powszechną cechą działań w polu sztuki. YouTube, Tumblr, serwisy społecznościowe oraz wszelkiego rodzaju blogi stały się współczesną sceną wystawienniczą, która daje nieograniczone możliwościw pozyskiwaniu odbiorców.

Obrazy znalezione w sieci są dla artystów równie ważne, jak te wykonane lub zarejestrowane klasycznymi technikami. Niewyobrażalne ilości obrazów fotograficznych zalewają świat, a fotografia powoli zatraca swoje klasyczne właściwości: wraz z negatywami zniknęła konieczność jej materializacji. Fotografia stała się wszechobecna, jest jej tak wiele, że zdaje się pochłaniać rzeczywistość. Zatraciła swój elitarny charakter, bo każdy ma aparat fotograficzny i może generować obrazy według własnych gustów i możliwości. Fotografie, migrując między mediami, zmieniając nośniki, gubią jedne znaczenia, ale za to nabierają nowych, dostosowując się do sytuacji i potrzeb użytkownika. Fotografia pozornie jest najłatwiejszym i najprostszym sposobem komunikowania w globalnej sieci. Jest językiem nowych czasów i nowych mediów. Jednak za swój „kolonizacyjny” sukces płaci utratą tożsamości. Zmienia się i przekształca. Jest rizomatyczna, jak wiele innych dziedzin współczesnej sztuki.


Książka prezentowana była podczas Fotofestiwalu w Łodzi oraz w Benaki Museum w ramach Miesiąca Fotografii w Atenach.

Czytaj dalej na www.academia.edu



Tekst pochodzi ze wstępu do publikacji.
Krystian Berlak, Dagmara Bugaj,
Markek Domański, Anita Osuch


Recenzja naukowa: Eugeniusz Józefowski
Korekta: Anna Leder
Tłumaczenie: Katarzyna Maciejczyk
Projekt graficzny: Krystian Berlak
Wydawca: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
ISBN: 978-83-65403-25-4