PIOTR KOPIK:
SL wspomnienie



Ponad dekadę temu tworzyłem w Second Life awatary, obiekty oraz miejsca. Dokumentowałem swoją aktywność za pomocą zdjęć.

Nazywanie fotografią zrzutów ekanu z gry może wydawać się nadużyciem, jednak dla postaci zamieszkujących wirtualne światy nie jest to niczym niezwykłym. Niektóre z nich specjalizowały się nawet w takiej twórczości, prowadząc swoje fotograficzne profile na Flickr. Renderowane przez silnik gry sceny (bez cieni oraz post-produkcji) wymagały od fotografa kreatywnego podejścia. Wykonane przeze mnie screenshooty mają dla mnie przede wszystkim wartość sentymentalną. Oglądając je, przypominam sobie znajomych, rozmaite sytuacje oraz estetykę stworzonego przeze mnie świata w Second Life. Kilka z nich postanowiłem przywołać (a może wywołać?) na nowo. Cyfrowe modyfikacje tych obrazów mają podłoże emocjonale.




Piotr Kopik — autor instalacji, wideo, animacji, machinim, prac VR’owych, kolaży i rysunków. Absolwent warszawskiej ASP. Współtwórca grupy szu szu. Uczestnik wystaw m. in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, BWA Wrocław, Muzeum Sztuki w Łodzi, BWA Zielona Góra, IS Wyspa w Gdańsku, Forum Kultury Austriackiej w Warszawie, Kunsthaus Dresden w Dreźnie, Bat-Yam International Biennale of Landscape Urbanism in Bat Jam, rotor w Graz, galeria Lokal_30 w Warszawie. Jego filmy pokazywane były m. in. na FILE w Sao Paulo i Rio de Janeiro, Planete+ Doc Film Festival, w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, w kinie Muranów oraz w TVP Kultura.  Prowadzi Pracownię 3D i Zdarzenia Wirtualne I na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP.



piotrkopik.com



Praca zawiera cykl fotografii, które nawiązują do taniej, masowej produkcji przedmiotów i jednocześnie do masowego wytwarzania obrazów. Każdego dnia, rzeczywistość zalewana jest falą obrazów, a z drugiej strony nowymi produktami z fabryki. Między linią produkcyjną, a fotografią zaczęła zacierać się granica. Przyświeca im już podobny cel — masowe wytwarzanie. Rola fotografa amatora względem aparatu jest bliska roli osoby obsługującej taśmę w fabryce. Obydwie te postacie zostały zdominowane, są funkcjo






Piotr Kopik, SL wspomnienie, Unity; cgi, Warszawa 2022