PIOTR KOPIK:
SL wspomnienie
Ponad dekadę temu tworzyłem w Second Life awatary, obiekty oraz miejsca. Dokumentowałem swoją aktywność za pomocą zdjęć.
Nazywanie fotografią zrzutów ekanu z gry może wydawać się nadużyciem, jednak dla postaci zamieszkujących wirtualne światy nie jest to niczym niezwykłym. Niektóre z nich specjalizowały się nawet w takiej twórczości, prowadząc swoje fotograficzne profile na Flickr. Renderowane przez silnik gry sceny (bez cieni oraz post-produkcji) wymagały od fotografa kreatywnego podejścia. Wykonane przeze mnie screenshooty mają dla mnie przede wszystkim wartość sentymentalną. Oglądając je, przypominam sobie znajomych, rozmaite sytuacje oraz estetykę stworzonego przeze mnie świata w Second Life. Kilka z nich postanowiłem przywołać (a może wywołać?) na nowo. Cyfrowe modyfikacje tych obrazów mają podłoże emocjonale.Piotr Kopik — autor instalacji, wideo, animacji, machinim, prac VR’owych, kolaży i rysunków. Absolwent warszawskiej ASP. Współtwórca grupy szu szu. Uczestnik wystaw m. in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, BWA Wrocław, Muzeum Sztuki w Łodzi, BWA Zielona Góra, IS Wyspa w Gdańsku, Forum Kultury Austriackiej w Warszawie, Kunsthaus Dresden w Dreźnie, Bat-Yam International Biennale of Landscape Urbanism in Bat Jam, rotor w Graz, galeria Lokal_30 w Warszawie. Jego filmy pokazywane były m. in. na FILE w Sao Paulo i Rio de Janeiro, Planete+ Doc Film Festival, w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, w kinie Muranów oraz w TVP Kultura. Prowadzi Pracownię 3D i Zdarzenia Wirtualne I na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP.
piotrkopik.com
Praca
zawiera cykl fotografii, które
nawiązują do taniej, masowej produkcji przedmiotów
i jednocześnie do masowego wytwarzania obrazów. Każdego dnia,
rzeczywistość zalewana jest falą obrazów, a z drugiej strony
nowymi produktami z fabryki. Między linią produkcyjną, a
fotografią zaczęła zacierać się granica. Przyświeca im już
podobny cel
—
masowe wytwarzanie. Rola fotografa amatora względem
aparatu jest bliska roli osoby obsługującej taśmę w fabryce.
Obydwie te postacie zostały zdominowane, są funkcjo
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/9de6674f65b699bc3a764b5148b1b621641239aeb0a3c2556e8a5978b976cf0a/8.png)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/1b4e7a9d4a183272db49e42ee36529fe4b97c5cb336ac115288f808300ed07de/7.png)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/8202ecde9f966f9cf1455c5fb54476aaabf11fc58ffbe02b8554a651a851e73b/3.png)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/589af2c86c31fb53262c1896cf066d4e9e05320af4e843dfdc4e3d37ea33f064/5.png)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/c27e9002c9cd157d317379c91cd9c0580fe71abd0d2e29fc159887daff22d6f4/2.png)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/46852b0e6a32e3fee19629dd6d6fd54a928fff004c5b420737fb5bbe75a49e23/4.png)
Piotr Kopik, SL wspomnienie, Unity; cgi, Warszawa 2022