MICHAŁ LINOW:
Wybrane prace malarskie
(Post)fotografia czy malarstwo?
Najważniejszym powodem tworzenia było i jest dla mnie malarstwo. W moim przypadku świat materialny zawsze przenikał się z tym cyfrowym. W internecie trudno rozpoznać, który obraz jest malarstwem tradycyjnym na płótnie, a który starannie spreparowanym obiektem. W prezentowanej serii jest nieco inaczej, ponieważ przenikanie odbywa się na poziomie prac. IPad painting, grafika cyfrowa, malarstwo - punktem łączącym moje prace jest forma i temat obrazu. Myślę, że jest to bardziej malarstwo...
Co widać na przesłanych przez Ciebie plikach?
Każdy będzie tu widział coś innego. Są to prace o kolorze i kompozycji. Nie mniej jednak doskonale wiem, że każdy coś w nich zobaczy. Co? Nie wiem, bo nigdy nie narzucałem interpretacji.
Co było inspiracją do stworzenia prac?
Powodem była chęć namalowania abstrakcyjnego obrazu. Inspirowałem się różnymi rzeczami, począwszy od rzeźb, przez przyrodę, po tapety na smartfony. Obrazy te istnieją jako pliki jpg, tylko w internecie. Sam proces twórczy to używanie najprostszych narzędzi w Photoshopie i nie ukrywanie ich.
W jaki sposób prace te nawiązują do Twojej wcześniejszej praktyki artystycznej?
Cały czas balansuję między internetem i światem cyfrowym a realnym. Seria ta jest kontynuacją tego, co robiłem wcześniej. Nowością jest dla mnie abstrakcja, co mnie cieszy, bo działa na mnie bardzo odświeżająco, a także zmusza do zmiany praktyk malarskich oraz warsztatu.
Co to jest postfotografia?
Preparowanie rzeczywistości. Zacieranie śladów tego, co realne a cyfrowe.
Michał Linow (ur. 1986) — niegdyś związany z nurtem street artu, tworzył pod pseudonimem Pikaso. Tworzy malarstwo, obiekty oraz instalacje. Jego prace zrywają z mitem cyberprzestrzeni i eksponują napięcie pomiędzy światem realnym a wirtualnym. Udoskonala autorską technikę iPad painting, tworzy malarstwo bannerowe i tradycyjne, preparuje fotomontaże, zawłaszczając miejskie przestrzenie reklamowe. Odwołując się do estetyki reklamy i kodów wizualnych znanych marek tworzy inteligentne, subwersywne prace komentujące komercjalizację rzeczywistości. Kompulsywnie zbiera obrazki i motywy z internetu komponując z nich dowcipny oraz ironiczny komentarz do współczesnego świata.
Michał Linów, wybrane prace malarskie, 2020/21