MAX RADAWSKI:
Digital suiseki
Suiseki to japońska sztuka układania kamieni i odnajdywania w nich większych sensów między innymi wyobrażeń gór w oddali.
W pracy wykorzystuję obrazy wygenerowane przy pomocy Google Street View – namiastki podróżowania po japońskich górach. Obrazy są wyszukiwane, przetwarzane i drukowane. Pewne procesy powtarzają się, tworzą się coraz to nowsze drogi uprzedmiotowienia obrazu dążące do tworzenia statycznego oryginału. W przypadku tradycyjnego suiseki spotkanie z rzeczywistym obiektem powoduje powstanie obrazów wyobrażeniowych. W pracy Digital suiseki proces ten zostaje odwrócony – jest serią działań zmierzających do nadania formy materialnej obrazom – reprezentacjom potężnych japońskich gór.
Digital Suiseki [2016] to pochwała obrazowej plastyczności i zdolności do morfizmu. Zadrukowany kamień w postaci wąskiego, acz wysokiego słupka, przypomina kij wędrowca, służący do podpierania się podczas podróży. Obrazy wygenerowane przez artystę z Google Street View zacierają granicę pomiędzy częściami i całością, tworząc nowe sensy. Fotograficzna góra implikuje zmiętą, na poły przezroczystą folię, przenikającą się z jasnym tłem. Czy przedmiot ten szeleści? A może przywodzi na myśl porywy wiatru? Czujesz otulające ciepło czy przenikający chłód? Poszukiwaniu śladów tych wycieczek wtóruj niepewność i nieustająca aktualizacja interpretacji.
Julia Stachura
Max Radawski (ur. 1992) — Absolwent Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, artysta wizualny używający w swoich pracach także fotografii. M.in. interesuje się jej materialną stroną oraz relacją pomiędzy efemerycznością obrazu a konkretnością obiektu. Inspirują go formy naturalne tymczasowość i wiecznotrwałość materii. Od 2017 roku asystent w VII Pracowni Fotografii prof. Krzysztofa J. Baranowskiego na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
maxradawski.com
Praca
zawiera cykl fotografii, które
nawiązują do taniej, masowej produkcji przedmiotów
i jednocześnie do masowego wytwarzania obrazów. Każdego dnia,
rzeczywistość zalewana jest falą obrazów, a z drugiej strony
nowymi produktami z fabryki. Między linią produkcyjną, a
fotografią zaczęła zacierać się granica. Przyświeca im już
podobny cel
—
masowe wytwarzanie. Rola fotografa amatora względem
aparatu jest bliska roli osoby obsługującej taśmę w fabryce.
Obydwie te postacie zostały zdominowane, są funkcjonar
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/e47e1ac587ba65ff634a2250427317a7ebf07947abf4fedbfbc95032e3c8fa51/_MG_0083e.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/a463de6ccbe6b6cffe926a03e7de46fde62be885e65040b965a592b3da1d83b0/_MG_5857r.jpg)
Digital suiseki, 2016, obiekt - bloczek gazobetonowy, wydruk UV, wymiary ok. 33 x 20 x 5 cm
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/02c442b85e15770725992e54afa7f9b906512ade0843c9d84976c6eb3e27164f/20.jpg)
Digital suiseki, 2016, wydruk cyfrowy na papierze rag, wymiary: 120 x 79 cm
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/7fe80e12670cb3e87c6def0380a47065a3254e64b6746cb8ce8f381aa10b278e/wgw5.jpg)
Digital suiseki, 2018, obiekt - żywica, blacha mosiężna, wymiary: 22 x 102 x 6,3 cm
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/0e4a52da76169820b1eccac4a9fd50b7ff8cb5a467c1fd861d7d238e6adffe4a/_MG_0069sd-kopia.jpg)
Digital suiseki, 2016, obiekt - kamień, wydruk UV, wymiary: 158 cm x 5 x 5 cm
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/2acd2d61682eb865cc4d03bf5330e5c82014edec8553f3597f2cd86c3f824dce/_MG_99941ref.jpg)
Digital suiseki, wystawa The Voyager's Record | Rejestr podróżnika w ramach Ponań Art Week 2018, Galeria Skala, Poznań