MAGDALENA ŻOŁĘDŹ:
Niska rozdzielczość
Wystawa Niska rozdzielczość to podsumowanie badań artystycznych Magdaleny Żołędź dotyczących postfotografii – niezależnego od twórcy „życia obrazów” – oraz próbą zbadania relacji widz–dzieło sztuki w duchu slow looking.
Rozważmy hipotezę o obrazach jako autonomicznym organicznym gatunku współewoluującym wraz
z innym gatunkiem – ludzkim. Obrazy stają się w tym przypadku pasożytami, które żyją w organizmach homo sapiens, namnażają się przez epoki i czekają na właściwy moment, kiedy mogą się wyzwolić. Oznaczałoby to, że człowiek (artysta/tka) jest tylko ich nosicielem – inkubatorem umożliwiającym im rozwój wraz ze zmianami zachodzącymi we wszechświecie. Czasem pasożytujące w ciele artysty/tki gatunki wyzwalają się ze spektakularnym efektem i zostają określone „dziełami sztuki”.
Obraz jako „żywy organizm” wpisuje się w myśl posthumanistyczną, w tym w postfotografię, która tworzy hybrydy i chimery, łączy organizmy, oddziela twórcę od dzieła, wywołując przekonanie o niezależnym funkcjonowaniu prac z ich pełnym zapleczem pragnień, oczekiwań i tęsknot. Być może przedstawienia wizualne nie chcą być interpretowane, a tylko chcą być „doświadczane”. Być może nie chcą być idealne w szerokim rozumieniu estetycznych potrzeb człowieka, a „niska rozdzielczość” jest ich naturalnym środowiskiem funkcjonowania. Być może nie mają żadnych pragnień; nie jesteśmy jednak w stanie tego stwierdzić ze stuprocentową pewnością… Idąc za myślą Williama J. Thomasa Mitchella – czego tak naprawdę chcą od nas obrazy?
W XXI wieku cyfrowe wizualne treści oskarżane są o przejmowanie władzy nad światem. Slogany typu „żyjemy w świecie obrazkowym” stały się powszechne, przestaliśmy bowiem odróżniać rzeczywistość od jej wizerunku. Przywołajmy teorię Jeana Baudrillarda, w „hiperrzeczywistości” obraz nie wskazuje już swojego pierwowzoru, lecz namnaża się w cyfrowym świecie jako kompletny byt, mający własną dynamikę wzrostu, odrębną możliwość komunikacji z odbiorcą, ponadto posiada nieograniczoną zdolność powielania (rozmnażania). Nie jesteśmy w stanie rozdzielić obu światów (znaku od rzeczywistości, symulakra od pierwowzoru) – być może nie ma już takiej potrzeby.
Filmy oraz cyfrowe glitchartowe projekty Magdaleny Żołędź poprzez subtelną powtarzalność motywów, operowanie abstrakcyjnymi formami, korzystanie z potencjału „niedoskonałości” zdają się stawiać pytania: kto dochodzi do głosu i kto decyduje w świecie cyfrowym? Kto dostarcza witalności obrazom? Ekspozycja „Niska rozdzielczość” w GSW ma formułę medytacyjną. Podstawowym elementem wystawy staje się sama instrukcja zwiedzania, będąca próbą narzucenia odbiorcy optymalnego sposobu doświadczania wystawy i nawiązania kontaktu z obrazem. Stawiamy tym samym następujące pytania: Czy dłuższy czas kontemplacji gwarantuje pełniejsze doświadczenie dzieła? Czy nasza uważna obecność w galerii wnosi dodatkowe wartości? Czy obrazy cyfrowe wyłowione z przepełnionego świata Internetu mogą stać się przedmiotem kontemplacji?
-Agnieszka Dela Kropiowska, kuratorka wystawy
Magdalena Żołędź (ur. 1989) – artystka wizualna i doktorantka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Animacji i Intermediów. W swoich badaniach zajmuje się ewolucją obrazów cyfrowych, często odwołując się do posthumanizmu. Laureatka Holy-Art TIFF Open+ (2017), zdobywczyni nagrody ,,UNSEEN 2018 ART TRAIL POWERED BY TESLA” (2018), laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci” (2019), stypendium Instytutu Adama Mickiewicza „Kultura polska na świecie” (2018), stypendium ZAIKSU w ramach Funduszu Popierania Twórczości (2021), stypendium Marszałka Województwa Opolskiego ,,Marszałkowskie Talenty” (2021). W latach 2018-2019 odbyła roczną wymianę w ramach studiów doktoranckich na Slade School of Fine Art, University College London. Założycielka ONE Project, współzałożycielka POSTFOTOGRAFIA.PL, należy do Stowarzyszenia Artystycznego 280A. Od 2022 współpracuje z Kwartalnikiem Fotografia oraz NN6T / Notesem Na 6 Tygodni.
magdalenazoledz.com
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/872b935cbad52564880635a8899092bc3a3d692885c817fc763e0af34334e2e7/1.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/0d3479039784b85cd0cc5cab19a7d9e779ee7a2c82ce0688be4923549349ef7b/2.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/2f2737f8e7f1fca5982057a53cf8813d3cf2f65b42701c8415b6eabc32c09336/4.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/d28de025d919ac62e8d9a59d3a5b4e83adc94651edd2b8fc9ca56ce47a27e8f0/11.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/c69dae94698dcc61c8a4730e98e2514788bef8d45aab348ad73c69aa3447196f/14.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/babca776eb52ff720dca79aafcea27dce094546ff7df98b1d5e8a063bc35ec28/12.jpg)
Jesteś dla mnie tylko obrazem. Trzy części: Wirus, Preludium, Krokodyl, video stills, 2019-2022.
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/952988d0569dd8a8eda56a687321f263b05ae89015d67fe9fe9ad76045c560b6/4.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/006bdb25c91efdedb30b9667247d86d60a16fdca64f23b6b88653eb1206dd3f7/10.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/7f3796ac95aef5567622af639a140e693ebfddf458aa4be75f66cd342b0f7e27/15.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/cab99e2c6280519ee6300d7340df9de663d907dfc02780746524787749f9845f/16.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/525889f923d8fdcee4ab9031cb16ac218beda26a43f02c8be35536c3c1eff696/7.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/aeb5bf20d98e4cf672d6904824bdfca5eea0954c0ebd138e7f539e0c3779f03a/8.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/50f81ef6cebffd379a3254f6b8ea0c07d1cf0c55b870b41685a5b38d8c1cb33a/10.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/b2ee9053b90961a2465bc844b899aa1278f86eb489606f2e6b01e73c393b3db2/9.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/b3c06ad362dc98adcfa55e08b1eae8f1f7d6f75488f8610a2fa5244835026569/18.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/7a86d1ffcdeb91f430c25a67a5a25d4879aab9ebc2913c975029a33b7be450e8/21.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/807aad33311468418bb6043f5e0f7985a164b6eb77fd4d6e0733c89d7182c1d1/22.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/6078859f21355db6a2a4471380de50d8b38eac85eed31d3427f1ee52b6a644b4/25.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/c30f47472f6dbe01ab06ec399c56222dab612103561565435b1a78c4b11d99cb/26.jpg)
fot. Zachar Szerstobitow