KAMILA WALENDYKIEWICZ:
post_planeta 2.0



Malarstwo daje mi możliwość bycia tu i teraz, w tej przestrzeni i w tym czasie. Pomaga mi również poczuć swoistą sprawczość, gdyż tylko ja kreuję światem na obrazie. Jest to świat inspirowany projektowaniem 3d i estetyką internetową. Granica między tym, co analogowe a wirtualne zaciera się i nie wiadomo, co jest prawdziwe.


Prace malarskie z projektu post_planeta powstały z poczucia braku kontroli. Zawsze bałam się końców świata. Wszelkie przepowiednie, ryzyko wojen, ataki terrorystyczne, meteoryty czy tsunami, powodowały u mnie stany lękowe i ataki paniki. Przerażał mnie brak sprawczości. Bazując na licznych podróżach po Google Earth i innych mapach satelitatnych, postanowiłam stworzyć post_planetę - twór z przyszłości, który istnieje tylko w internecie. Pozwoliła mi na to technologia, dzięki której wysyłanie urządzeń rejestrujących w kosmos stało się możliwe. Istniejemy zawieszeni w dwóch światach jednocześnie - realnym i wirtualnym. Moje prace są opowieścią o tym, co pomiędzy, czyli rzeczywistości, w której właśnie się znajdujemy. post_planeta pochyla się nad naturą, która jest wszystkim, a my jako ludzie stanowimy jedynie jej niewielką część.

Dlaczego zdecydowałaś się w swoich pracach nawiązywać do estetyki cyfrowej?
Interesuję mnie jak w obecnych czasach cyfrowość przeplata się z rzeczywistością. Szukam granicy między tym, co analogowe i wirtualne, choć wydaje mi się, że ta granica zniknęła. Te dwie sfery uzupełniają się nawzajem w fascynujący, choć czasem niebezpieczny sposób.

Malujesz rzeczywistość czy wirtualność?
Rzeczywistość przetworzoną cyfrowo.

Czy Twoje prace można określić malarstwem figuratywnym?
Nazywam je cyfrową reprezentacją natury.

Co stanowi Twoją główną inspirację dla tworzenia obrazów?
Przede wszystkim natura, różne znaleziska internetowe oraz długie podróże po Google Earth. Mam mnóstwo folderów z różnymi zdjęciami, zrzutami ekranu, zarówno swoimi jak i pobranymi. Często przetwarzam je w Photoshopie lub w 3d i tak rodzą się pomysły na obrazy. 

Czym dla według Ciebie różni się malarstwo od (post)fotografii w kontekście uzyskiwania znaczeń?
Malarstwo daje mi możliwość eksplorowania tego, co wirtualne w realnej rzeczywistości, tu i teraz. (Post)fotografia odwrotnie - badania rzeczywistości w świecie cyfrowym.


Kamila Walendykiewicz (ur. 1997) — studentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stypendystka wymiany Erasmus+ w Akademija za likovno umetnost in oblikovanje w Ljubljanie. Pracuje głównie w malarstwie, ale bada również koncept post-fotografii. W swojej praktyce artystycznej stara się znaleźć rozwiązanie dla nadchodzącej katastrofy ekologicznej poprzez stworzenie planety, która będzie istniała tylko w Internecie. Jej prace opowiadają o statusie natury w kulturze cyfrowej i potrzebie zmiany narracji w myśleniu o ekologii w dobie późnego kapitalizmu.


postplaneta.com

ISOMORPHISM, 140x140cm, olej na płótnie, 2021/2


signal vs noise, 120x120cm, olej na płótnie, 2022 


O czasie i wodzie, 110x110cm, olej na płótnie, 2022

świecące, 40x40cm, olej na płótnie, 2021





Pattern Recognition, 100x100cm, olej na płótnie, 2021