JACEK DOROSZENKO FEAT. EWA DOROSZENKO:
Bodyfulness



Bodyfulness to nie tylko album z kompozycjami muzycznymi, ale również projekt wizualny, w którym artyści starają się uchwycić atmosferę teraźniejszości fizycznej, a zarazem wirtualnej. Ewa Doroszenko przygotowała serię zmysłowych fotografii cyfrowych i wzięła udział w nagraniach wybranych utworów.



25 czerwca 2022 nakładem wytwórni Audiobulb z Wielkiej Brytanii ukaże się nowy album pt. Bodyfulness, którego autorem jest Jacek Doroszenko, znany z projektu Soundreaming soundreaming.org, solowych albumów wydanych we francuskiej wytwórni Eilean i amerykańskiej Time Released Sound oraz z duetu Mammoth Ulthana mammoth-ulthana.eu. Tym razem muzyk zaprosił do współpracy Ewę Doroszenko, artystkę intermedialną, z którą wspólnie działają na polu sztuki współczesnej, podróżują w ramach pobytów Artist-in-Residence i realizują wspólne wystawy.

W projekcie Bodyfulness artyści zainspirowali się również popularnymi aktualnie praktykami internetowymi: medytacjami online na platformie YouTube, nagraniami sesji ASMR, naiwnymi poradnikami samodoskonalenia, aplikacjami na smartfony redukującymi stres i wspomagającymi zasypianie. Podążając za rosnącym obecnie zainteresowaniem rytuałami pozwalającymi osiągać stan głębszej świadomości (lub przynajmniej go symulować), duet Doroszenko dodał dyskretny muzyczny komentarz na temat wirtualizacji i digitalizacji rzeczywistości.

Bodyfulness składa się z serii fotografii cyfrowych i kompozycji muzycznych ujawniających potencjały i paradoksy cyfrowej intymności. Pracom towarzyszy wideo nawiązujące do popularnych internetowych medytacji z przewodnikiem, których słuchanie pomaga zrelaksować się lub skoncentrować. Kompozycje dźwiękowe są częściowo oparte na nagraniach codziennych rytuałów pielęgnacyjnych i relaksacyjnych, wieczornych rozmów, spotkań, zbliżeń, także wirtualnych – pełnych cyfrowych rozmyć, zniekształceń i niedoskonałości. Opierając się na performatywności tych czynności, artyści eksperymentowali z ciałem post-organicznym, aby przedstawić własną wersję dźwiękowej cielesności.

Instrumentarium wykorzystane w nagraniach wykracza poza klasyczne elektroniczne brzmienie – Jacek Doroszenko: elektronika, fortepian preparowany, nagrania terenowe, nagrania instalacji dźwiękowych, syntezatory analogowe, dzwonki, instrumenty smyczkowe; Ewa Doroszenko: skóra i części ciała, mikrofony kontaktowe, syntetyczne granulki. Ta specyficzna mieszanka umożliwiła wykonanie kompozycji o intymnym i nasyconym charakterze. Blisko rejestrowane czynności muzyczne i takie, które poprzez swoją repetycję naśladują muzykę lub omijają tę kategorię kierują projekt Bodyfulness w stronę sztuki dźwięku.


Artyści o projekcie:

Jesteśmy kreatywną parą. W naszej symbiotycznej codzienności sztuka miesza się z życiem. Działamy w erze cyfrowych zależności. Współczesne technologie w coraz większym stopniu wpływają na nasze życie i pracę, a dynamika ich rozwoju sprawia, że są coraz bardziej zintegrowane z rzeczywistością. Nasze położenie wydaje się zdominowane przez wirtualne obrazy i treści – cyfrowa immersja jest nieodłącznym elementem każdego dnia, który wspólnie spędzamy. Nie ma już rozdźwięku pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym, istniejemy w nowej, hybrydowej przestrzeni, w której granice wykraczają poza namacalne doświadczenie. Zafascynowani tymi zjawiskami, w projekcie pt. Bodyfulness staramy się uchwycić współistnienie życia fizycznego i wirtualnego, opowiedzieć o intymnym doświadczaniu ciała „online” i „offline”, pokazać subiektywne, audiowizualne studium wpływu współczesnych rozwiązań komunikacyjnych na nasze intymne relacje.


Ewa Doroszenko– artystka intermedialna, doktor sztuk plastycznych, laureatka wielu konkursów międzynarodowych, m.in. PREVIEW – Fait Gallery Brno 2016, DEBUTS 2018 – doc! photo magazine, Debut 2018 – Lithuanian Photographers Association; finalistka takich konkursów jak Noorderlicht International Photo Festival 2021, Kranj Foto Fest 2021, International Festival of Photography FIF BH – Brazil 2020, Athens Digital Arts Festival 2020, GENERATE! Festival for Electronic Arts 2019, Der Greif and the World Photography Organisation open call 2018, FILE Electronic Language International Festival São Paulo 2015. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019) oraz beneficjentka programów rezydencyjnych, m.in. Re_Act contemporary art laboratory (PT), Atelierhaus Salzamt Linz (AT), The Island – Resignified Lefkada (GR), AAVC Hangar Barcelona (ES).

Jacek Doroszenko – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, autor realizacji audiowizualnych i projektów internetowych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020) oraz beneficjent programów rezydencyjnych, m.in. Kunstnarhuset Messen Ålvik (NO), Atelierhaus Salzamt Linz (AT), Petrohradska Kolektiv Prague (CZ), Klaipeda Culture Communication Center (LT), AAVC Hangar Barcelona (ES). Prezentował swoje projekty na wielu wystawach krajowych i zagranicznych, m.in. w Matadero Contemporary Art Center w Madrycie, FIESP Cultural Center Ruth Cardoso w São Paulo, Goldcorp Centre for the Arts w Vancouver, CSW Znaki Czasu w Toruniu, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Propagandzie w Warszawie, The Herbert Art Gallery i Museum w Coventry, Fait Gallery w Brnie, Casoria Contemporary Art Museum w Neapolu, Historic Centre of Athens, Cidade das Artes w Rio de Janeiro. Jest autorem albumów: Infinite Values, Time Released Sound, USA (2020), Āmurs, jako Mammoth Ulthana, MCK PL (2018),Wide Grey, Eilean Records FR (2017), Soundreaming, Audiobulb Records UK (2017), Useful Remnants, wydanie autorskie PL (2016), Particular Factors, jako Mammoth Ulthana, Zoharum PL (2016), Mammoth Ulthana, Zoharum PL (2013).


POSTFOTOGRAFIA.PL jest patronem medialnym albumu Bodyfulness.




ewa-doroszenko.com doroszenko.com




Jacek Doroszenko feat. Ewa Doroszenko, album Bodyfulness, wytwórnia Audiobulb (Wielka Brytania), 2022. Fotografie: Ewa Doroszenko, 2022.