IGOR OMULECKI:
MIKADO
Inspiracją do powstania cyklu były instalacje robione spontanicznie przez mojego dziewięcioletniego syna Ignacego. Budował on konstrukcje z różnych napotkanych drewnianych elementów. Zafascynowała mnie jego żywotność i kreatywność, pierwotna energia kreacji, doprowadzająca do stworzenia obiektu.
W wypadku tak małego dziecka trudno mówić o świadomym korzystaniu z doświadczenia wizualnego. Kieruje nim wyczucie harmonii i elementarnych zasad kompozycji, których źródła możemy doszukiwać się w strukturze percepcji wzrokowej. Jest to forma zabawy przybierającej kształt ingerencji w przestrzeń i przedmiot. Ten źródłowy imperatyw twórczy to wibracja i energia, które manifestują się w powstawaniu nowej formy.
Mikado, japońska gra, do której się odnoszę, przypomina grę w bierki. Rozsypujemy patyczki, które później trzeba bardzo subtelnie unieść, by nie poruszyć całości. Porównanie tej gry do zasad powstawania projektu jest bardziej poetyckie i umowne niż dosłowne, istnieją jednak pewne realne podobieństwa. Gest rozsypania patyczków to spontaniczne rozpoczęcie gry. Efekt rzutu jest nie do przewidzenia, nie posiada z góry ustalonej formy. Podobnie w budowaniu fotografowanych instalacji nie posiadałem z góry ustalonych założeń dotyczących ostatecznej formy. W grze Mikado pozorna przypadkowość rzutu, zbadana pod kątem mechaniki, posiada swoją fizyczną logikę. Siły oddziałujące na patyczki w trakcie ruchu w określony sposób wpływają na ich ostateczny układ. To, co pozornie wydaje się przypadkowe i chaotyczne, przy głębszej analizie posiada swoje uzasadnienie w ujęciu mechaniki newtonowskiej. Natomiast w tworzeniu to, co zdaje się czysto intuicyjne, oderwane od myślenia, chaotyczne, przy głębszej analizie odsłania strukturę percepcji wzrokowej i podświadome odniesienia do tradycji. Ukazuje się wspólna forma i mechanizmy budujące obraz.
Igor Omulecki (ur. 1973) — artysta wizualny, fotograf i pedagog. Na jego artystyczną postawę wpłynęła łódzka scena awangardowa; był świadkiem jednych z najważniejszych wydarzeń w polskiej sztuce konceptualnej, które miały miejsce w Łodzi w latach 80. i 90. XX wieku (Konstrukcja w procesie, Lochy Manhattanu, Muzeum Artystów). Od dzieciństwa związany ze szkołą filmową i środowiskiem artystycznym Łodzi. Studiował na Wydziale Operatorskim i Filmowym w Łódzkiej Szkole Filmowej. Od 1999 roku współpracuje z czołowymi galeriami, instytucjami i wydawnictwami, zdobywając liczne nagrody w różnych konkursach. Jego dorobek zawiera kilkaset publikacji prasowych i dziesiątki wystaw. Prace Omuleckiego wystawiane były m. in. w Barbican w Londynie, The Centre for Contemporary Art w Tel Avivie, Matadero w Madrycie, Muzeum Narodowym Zachęta i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury oraz Miasta Stołecznego Warszawy. Nagrodzony min. w konkursach: IPA Award, PMH, ExhibitA, Photolucida Critical Mass, Cannes Lions, Europe’s Premier Creative Award. Prace artysty znajdują się min. w kolekcji Jankilevitsch Collection, Zachęta w Szczecinie i wielu innych. Jego prace charakteryzują się wyjątkową różnorodnością, w ostatnich latach skupiając się głównie na kwestii percepcji wzrokowej i nowej formy obrazowania. Wykłada na Akademii Sztuki w Szczecinie i Łodzkiej Szkole Filmowej.
omulecki.com
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/86dffa420aa3cbcb1119d39bf7b9b88a30d0e24cd584252bbfa43d634786e487/Mikado-1.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/69dfe67598935f5b06e820c9ec22e704d5c8b4d1fe8c11672df1656c784c29ef/Mikado-5.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/654d1500114ee0741821c03686032b9aa3100b6229b0d4ad97adab58347b8119/Mikado-6.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/5bd8c1fb86318759cfe0d1aa03debbee92601def4af8b88377f0ac522c8ae857/Mikado-9.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/1668bcbf9e7e4ccf0ad795b49107ceade62ffdbf2094ec3f237118a8a5d5a2d4/Mikado-AR.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/7d424a4eeb4a1ac14ef643a98787bb41d4b1ebb2faab411dd7fa35c5855ad1a8/_N9C7608.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/c25bcfe914958d4cb4191caabb0f5a306efbd6d927a5d3fbab38894ce0f2baa6/_N9C7535.jpg)
MIKADO, 2018