DIANA LELONEK:
Wyjście ludzi z galerii



Fotografia ukazuje pracowników Galerii Arsenał w Białymstoku opuszczających niszczejący i przechwycony przez grzyby budynek w wizji potencjalnej postapokaliptycznej przyszłości.


Praca dotyczy niepewnej sytuacji instytucji kultury w obecnym kontekście ekonomicznym i politycznym. Tytuł i strona wizualna nawiązują do słynnego zdjęcia Zbigniewa Libery Wyjście ludzi z miast (2010), recyklingując tamten obraz.

Fotografia powstała specjalnie na wystawę Kompost w Galerii Arsenał w Białymstoku.



Diana Lelonek — ur. 1988, absolwentka wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2014), gdzie ukończyła również Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie w zakresie sztuk wizualnych (2019). W swoich pracach odnosi się do relacji ludzi z innymi gatunkami oraz redefinicją pojęcia natury. Używa różnych mediów od fotografii, obiektu, instalacji po zielarstwo i produkcję soków. Laureatka wielu nagród m.in. Paszportu Polityki (2019), Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart (2018), Show Off na Miesiącu Fotografii w Krakowie (2014), ReGeneration 3 w Musée de l’Elysée w Szwajcarii (2014). Uzyskała nominację do Talentów Trójki (2017) oraz Grand Prix Fotofestiwal (2018). Swoje prace pokazywała m.in. na Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej RIBOCA, Ryga; The Edith-Russ-Haus Gallery, Oldenburg; Culturescapes Festival, Bazylea; w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski; Galerii Arsenał, Białystok; Le Musée de l’Elysée, Lozanna; MOCAK, Kraków; Miesiąc Fotografii w Krakowie; Temporary Gallery, Kolonia; Museo Amparo, Meksyk; Tokio Photographic Art Museum; Tallin Art Hall; WRO Biennale.



dianalelonek.com

Wyjście ludzi z galerii, kolaż cyfrowy, render, 130 x 150 cm, 2021