BŁAŻEJ PINDOR:
Skorupy
Fotografie z cyklu Skorupy eksplorują uniwersum polskiego wzornictwa ceramicznego połowy XX wieku, dyskontując współczesną kulturę kolekcjonerską i masową modę na przedmioty vintage.
Nostalgia jest tu zarazem paliwem dla eksperymentu formalnego, gry z konwencjami modernistycznej fotografii studyjnej. Zastosowana przez artystę metoda nakładania i zdejmowania warstw obrazu poszerza formułę martwej natury o element czasu i ruchu, ukazując w metaforycznym skrócie kruchość przedmiotów i ulotność towarzyszącej im ludzkiej pasji. Błażej Pindor (ur. 1973) — studiował fotografię na FAMU w Pradze, gdzie uzyskał licencjat w 2002 roku. Jego zainteresowania artystyczne skupiają się na fotografii topograficznej i krytycznej refleksji nad przestrzenią architektoniczną, wzornictwem i komunikacją wizualną. Jest autorem licznych cykli fotograficznych i publikacji książkowych, m.in. Nowa rzeźba miejska (2013-2015), Warszawa Gutta (2013-2018), Obiekty i pozy (2014), Dekapitalizacja (2016-2017).
blazejpindor.net
Praca
zawiera cykl fotografii, które
nawiązują do taniej, masowej produkcji przedmiotów
i jednocześnie do masowego wytwarzania obrazów. Każdego dnia,
rzeczywistość zalewana jest falą obrazów, a z drugiej strony
nowymi produktami z fabryki. Między linią produkcyjną, a
fotografią zaczęła zacierać się granica. Przyświeca im już
podobny cel
—
masowe wytwarzanie. Rola fotografa amatora względem
aparatu jest bliska roli osoby obsługującej taśmę w fabryce.
Obydwie te postacie zostały zdominowane, są funkc
Polski Steatyt (107), z cyklu Skorupy, postfotografia, 2019