BŁAŻEJ PINDOR:
Skorupy
Fotografie z cyklu Skorupy eksplorują uniwersum polskiego wzornictwa ceramicznego połowy XX wieku, dyskontując współczesną kulturę kolekcjonerską i masową modę na przedmioty vintage.
Nostalgia jest tu zarazem paliwem dla eksperymentu formalnego, gry z konwencjami modernistycznej fotografii studyjnej. Zastosowana przez artystę metoda nakładania i zdejmowania warstw obrazu poszerza formułę martwej natury o element czasu i ruchu, ukazując w metaforycznym skrócie kruchość przedmiotów i ulotność towarzyszącej im ludzkiej pasji. Błażej Pindor (ur. 1973) — studiował fotografię na FAMU w Pradze, gdzie uzyskał licencjat w 2002 roku. Jego zainteresowania artystyczne skupiają się na fotografii topograficznej i krytycznej refleksji nad przestrzenią architektoniczną, wzornictwem i komunikacją wizualną. Jest autorem licznych cykli fotograficznych i publikacji książkowych, m.in. Nowa rzeźba miejska (2013-2015), Warszawa Gutta (2013-2018), Obiekty i pozy (2014), Dekapitalizacja (2016-2017).
blazejpindor.net
Praca
zawiera cykl fotografii, które
nawiązują do taniej, masowej produkcji przedmiotów
i jednocześnie do masowego wytwarzania obrazów. Każdego dnia,
rzeczywistość zalewana jest falą obrazów, a z drugiej strony
nowymi produktami z fabryki. Między linią produkcyjną, a
fotografią zaczęła zacierać się granica. Przyświeca im już
podobny cel
—
masowe wytwarzanie. Rola fotografa amatora względem
aparatu jest bliska roli osoby obsługującej taśmę w fabryce.
Obydwie te postacie zostały zdominowane, są funkc
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/262f4afb84b60df55d990f899d82ea6246bc6e84944eb0f1004aeb69ddf2c351/107_28371-1920.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/aa2a6cfa217a68388d6baed19341da2056548e46bc8f2a4cd098e4990d267fc0/106_28291-1920.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/5cdcc92f85c7187041960699c5469ea2bd7ab8a3e7204fadd86345d00807fcaf/102_28130-1920.jpg)
Polski Steatyt (107), z cyklu Skorupy, postfotografia, 2019