BASIA BUDNIAK:
Maska. Pomiarowy Zakład Portretowy.
Sieć
Fotografia jako dowód świadczący o istnieniu kogoś (lub czegoś) bardzo szybko stała się narzędziem do tworzenia systemów, które pozwalają na identyfikację osób i potwierdzenie ich tożsamości. Sługą tutaj jest fotograficzny portret: zdjęcie do legitymacji szkolnej, dowodu osobistego, paszportu.
Od dzieciństwa w urzędowych powinnościach posługujemy się obrazem naszej twarzy. Nasze wizerunki trafiają w sidła programów próbujących odczytać i przyporządkować je do – nie wiadomo gdzie istniejącego – wzorca. A fotografia jest dotykiem. Doświadczamy każdego aktu ‘zdjęcia’ wizerunku naszej twarzy; jesteśmy w ‘tym momencie’, ‘tu i teraz’. Nasza twarz na fotografii paszportowej często jednak wydaje się obca, nie nasza, jest reprezentacją, która (nie) dotyczy Pewnego Siebie (Ja). Z poczuciem obcości oddajemy własny obraz twarzy instytucjom. Mimo tej niechęci do nas samych (?) dobrze wiemy, że ta twarz reprezentuje nas i decyduje o pozycji społecznej, a być może i o człowieczeństwie. Niniejszy projekt jest zaproszeniem do doświadczenia własnej twarzy. Do przejęcia roli, która wydaje się być w obcych rękach, która znajduje się w kompetencjach maszyn decydujących o nas jako ludziach. Skierowany jest on do wszystkich, którzy mają do czynienia z rytuałem wykonywania zdjęcia do dowodu osobistego czy paszportu.
Projekt ma charakter performatywny – jest realizowany w ścisłej współpracy z odbiorcą i ukierunkowany na bezpośrednie doświadczenie. Akt działania uczestnika-widza ma charakter rytualny, jest tożsamy z odbiorem dzieła i współtworzy jego wartość.
Działanie podczas pierwszego etapu podzielone jest na trzy momenty:
1. Zdjęcie – to wykonanie fotografii zgodnych z normą ICAO 9303 (dokument Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Instrukcja wykonania zdjęć do dokumentów paszportowych oraz dowodów osobistych (wersja 1.1 z 20.05.2016).
2. Dotyk – zdjęcie twarzy a oprogramowanie do detekcji twarzy i ekstrakcji cech.
3. Maska – stworzenie maski.
Kolejnym etapem projektu jest tworzenie instalacji – Sieć.
Basia Budniak — studiowała polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz fotografię na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, którą kontynuuje w Szkole Filmowej w Łodzi. Fotografuje i używa fotografii w swojej działalności artystycznej, fascynuje ją performatywny charakter obrazu fotograficznego, swoją uwagę często skupia na posługiwaniu się nim i funkcjonowaniu w różnych kontekstach. Często sięga po tradycyjne techniki fotograficzne. Interesuje ją problematyka portretu/twarzy/ciała. Najczęściej wystawia swoje prace kameralnie w okolicy swojej pracowni w Składzie Solnym w Krakowie.
basiabudniak.com
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/1ae6345c9bc1b59c43c15d220e37395fba0611cc12b0dadf7ac49cb140536c43/003_Maska_dokumentacja_BuBa_Daria_4995m.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/8589d20bf2487b23fd35d185ec6fc0fe62fbc78db4e06b07510c675525942f21/009_Maska_BB_0315m.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/5d0cc1c95ad8762bb6999143f80e5caf12657018bccd1eafa9fd358dc3f651ab/006_Mask_Basia_Budniak.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/bda0c4738a07474cc3136ebf5f30999f6dc8415fbff2ef752a553c2f0215d000/MASKA_Maciej_23062018_142.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/b16e8ecdea18c018374a81af98535acdae4379d8a44b2d02a8bfc419d5f6ea19/MASKA_Kinga_24062018_152.jpg)
Maska. Pomiarowy Zakład Portretowy. Sieć, performatywne działanie (post-)fotograficzne. Instalacja, 2018