INSIDE JOB
(ULA LUCIŃSKA, MICHAŁ KNYCHAUS):
Possibility we are poisoned



Trzykanałowa praca audio-wideo i towarzysząca jej instalacja, której tytuł został zaczerpnięty z wiersza Loba, napisanego przez Diane di Prima. Powtarzająca się w wierszu di Primy fraza „posibility we are...” stała się punktem wyjścia dla spekulatywnej narracji o przyszłości, w której obudzone po latach snu fikcyjne nasiona zaczynają rosnąć, wpływając na otaczające je habitaty.


Fikcyjne nasiona przypominające pradawne skamieliny lub pozostałości jakichś form pozaziemskich, są nawiązaniem do organizmów roślinnych, które poddane reżimowi zmieniającego się klimatu aktywują wysoce inteligentne strategie przetrwania. Uśpienie (ang. dormancy) jest właściwością, którą niektóre rośliny wykształciły w toku ewolucji i która pozwala im przetrwać w niekorzystnych warunkach. Jest to ważna cecha dla rozmnażania się nowych gatunków i skutecznego rozprzestrzeniania się już istniejących. Projekt jest więc związany z szerszym tematem postludzkiej przyszłości, w której mogą zachodzić nieznane dotąd przemiany. Częścią składową pracy wideo jest wyświetlany na ekranie tekst - kompilacja cytatów z wierszy Diane di Prima, Hélène Cixous, Mariny Cwietajewej, Patrícii Rehder Galvão, Sylvii Plath, Marii Sabiny i innych. Praca prezentuje różne perspektywy w obrębie takich tematów jak przyszłość, natura, technologia, spekulacje i fikcyjne scenariusze.

Animacje 3D: Kuba Matuszczak



Ula Lucińska (1992) i Michał Knychaus (1987) pracują razem jako duet artystyczny Inside Job. W swojej praktyce wykorzystują różnorodne media i materiały, a tworzone przez nich obiekty budują specyficzne, wielowarstwowe środowiska. Interesują ich procesy konstruowania tożsamości, (w tym również tożsamości miejsc) w kontekście dynamicznych zmian takich jak: kryzys klimatyczny, technologiczne przyspieszenie, polityczna radykalizacja i rosnące poczucie niepokoju wobec nieznanej przyszłości. Wiele z ich dotychczasowych realizacji odnosi się do futurystycznych i post-katastroficznych scenariuszy.

Finaliści międzynarodowego konkursu Artagon IV w Paryżu w 2018; nominowani do nagrody artystycznej Allegro Prize w 2020; otrzymali Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Artystyczne Miasta Poznania, Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz nagrodę Santander Universidades. Prezentowali swoje prace podczas rezydencji artystycznych (Aldea Residency, Bergen, NO; Rupert Residency, Wilno, LT; A-I-R FUTURA, Praga, CZ; Residency Gurzelen, Biel/Bienne, CH; TestDrive w DriveDrive, Nikozja, CY; Kulturfabrik , Burgdorf, CH), w trakcie wystaw indywidualnych (np. eastcontemporary, Mediolan, IT; Cantina, Aarhus, DK; FUTURA, Praga, CZ; Hot Wheels Projects, Ateny, GR; Pawilon, Poznań; :SKALA, Poznań;) oraz kolektywnych (np. Aldea Gallery, Bergen, NO; 34 Biennale Sztuk Graficznych w Lublanie, SLO; Kunsthalle Baden-Baden, DE; WallRiss, Fribourg, CH; Sattlekammer, Berno, CH; Athens Digital Arts Festival 2018, Ateny, GR; DuflonRacz, Berno, CH; TRAFO - Trafostacja Sztuki, Szczecin; BWA Zielona Góra; Gdańska Galeria Miejska; BWA Wrocław; Galeria Śmierć Człowieka, Warsaw Gallery Weekend, Warszawa).




ulalucinska.com michalknychaus.com




Possibility we are poisoned; 3-kanałowa instalacja audio-video wraz z towarzyszącym jej środowiskiem, 1920 x 1080, 00:09:36; praca zrealizowana została w ramach “Iskra Delta” - 34. Biennale Sztuk Graficznych w Lublanie, 2021. Współpraca w zakresie 3D i animacji: Kuba Matuszczak